8620 Nieuwpoort - La Marée

Aan de Kaai in Nieuwpoort, tegenover de vismijn en op de hoek van de Havenstraat is Brasserie La Marée, een zaak gelieerd met het verderop gelegen restaurant Nordex. Aan de recente herinrichting van de Kaai heeft La Marée een enorm terras te danken van ruim 60 plaatsen. Hoe de keuken dat bij mooi weer kan bolwerken, vraag ik mij af.
Op een herfstige middag zit ik gezellig binnen in het frisse, no-nonsense interieur. Zoals gebruikelijk als ik alleen ben sla ik het aperitief over en bestel dadelijk een pichet van een halve liter witte huiswijn. Soms kan dat zwaar tegenvallen (zeker in brasseries), maar meestal doen restauranthouders met enig zelfrespect hun best om toch redelijke kwaliteit te schenken. Ook hier is het (niet nader benoemde) wijntje best te drinken.
Op de kaart zie ik tot mijn verrassing fondue staan, maar daar moet je met twee voor zijn. Ik ga dan maar voor het kleinste risico bij een eerste bezoek: garnaalkroketten en gebakken slibtongetjes.
De garnaalkroketten worden fraai gepresenteerd opgediend, met citroen en salade waarin gelukkig de gebruikelijke kwak geraspte wortelen ontbreken. Binnenin zijn de garnalen eerder schaars, maar wel rijkelijk over het gerecht heen gestrooid.
De slibtongetjes en de bijhorende knapperige salade smaken voortreffelijk. En wat je aan de kust slechts zelden ziet: de kom (onberispelijke) frieten wordt op een warmhouder geplaatst.
Tot hier toe ben ik 31 euro kwijt en dat is niet overdreven voor wat ik duidelijk met kennis en liefde bereid op m'n bord kreeg.
De bediening wordt verzorgd door een (schat ik) herschoolde visser die zich wat onwennig maar heel minzaam en foutloos van zijn taak kwijt. Ook wanneer hij aan een andere tafel iemand een kreeftenschort moet voorbinden (de kreeft ziet er bijzonder lekker uit).
Dit lijkt mij een betrouwbare zaak die ik beslist kan aanbevelen. Als dan bij het einde van de maaltijd de garçon komt zeggen "ettesmakt", weet dan dat dit een vraag is en Nieuwpoorts (voor: heeft het gesmaakt?) en antwoord dan maar (naar waarheid) ja.

La Marée, Kaai 28, 8620 Nieuwpoort, tel. 058-23 67 00, geen sluitingsdag

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Matig restaurant. Eten was goed (ook niet meer dan dat, gezien de stevige prijs), maar service en sfeer was beneden de maat! Na ruim 15 minuten werd de drank pas opgenomen terwijl er slechts 5 tafels bezet waren. De bar stond vol met vuile vaat, de vensterbanken lagen vol met stof. De ober kon geen lach of dank je wel af. Absoluut geen gastheer en liever lui dan moe. 24-10-2010

Anoniem zei

Bediening zeer slecht, op het randje onbeleefd.
Wachttijd méér dan 1 uur voor het voorgerecht, weliswaar voor 6 oesters.
Hoge prijsklasse voor geen lekker eten.
Absoluut geen aanrader.

Anoniem zei

zaterdagavond 1-10-2011 met zes personen gaan eten.aankomst 19:45. Duurde een hele poos vooraleer men een bestelling drank wou opnemen en nog veel langer om het eten te bestellen.Rond 21:30 gevraagd of onze tafels wel bij het terras hoorden want we hadden nog altijd niets gehad. Uiteindelijk hebben we toch gekregen wat besteld hadden. Prijs /kwaliteit zeker geen aanrader, te weinig personeel en slordig terras. De rekening kwam wel in ijlvaarttempo

Anoniem zei

Heerlijke boullabaise gegeten . Vriendelijke bediening . Hier zien ze mij zeker nog eens terug .