8000 Brugge - Refter (3)

Na mijn vorig bezoek heb ik thuis voor vrienden het voorgerecht "gelakeerd buikspek Duke of Berkshire met krokante salade" proberen na te maken. Met succes, al zeg ik het zelf. "Krokante salade" is in feite witloof in zeer fijne reepjes gesneden, met enkele sprietjes ongesneden bieslook. Buikspek Duke of Berkshire is overal bij de betere slager te koop. Naar de samenstelling van de vinaigrette, van de lak en het likje geelkleurige saus had ik het raden. Aan de enthousiaste reacties van mijn gasten te merken was mijn imitatie geslaagd (zij kenden het origineel niet).
Dus toog ik opnieuw naar Brugge en de Refter voor een nieuwe les "hoe met eenvoudige ingrediënten een superlekker gerecht creëeren".
Op een gewone middag was geen tafel onbezet. Gelukkig had ik gereserveerd. Refter lijkt een succesverhaal te worden. Het weze Geert Van Hecke (ik ken hem niet persoonlijk) van harte gegund.
Als voorgerecht koos ik voor de suggestie van de dag: hoppescheuten met zacht gekookt kwartelei en mousselinesaus. Normaal ben ik niet zo voor knapperige groenten die kraken tussen de tanden, maar hoppescheuten zijn wel wat bijzonders en zeer seizoensgebonden. Vraag blijft of dit zijn 10 euro extra wel waard was.
Helemaal weg was ik dan weer van het "varkensribstuk Duke of Berkshire met gewokte groenten en oosterse saus". De ingrediënten heb ik zorgvuldig genoteerd, weet echter begot niet waar die fijne, aromatische smaak vandaan kwam en waarom die flinke lap varkensvlees zo sappig en mals bleef (gemarineerd, vermoed ik). Het bijhorend sausje / braadjus (in een kommetje opgediend) was om duimen en vingers bij af te likken, evenals de luchtige aardappelpuree die ik ook tot op de bodem heb uitgelepeld.
Ja, Geert Van Hecke weet dagdagelijkse kost op een hoger niveau te tillen. Alleen, het is voor een hobbykok als ik verdraaid moeilijk er achter te komen hoe hij dat doet. Het zit hem in de kleine details (smaakmakers) maar welke? Ik blijf terugkomen tot ik het weet.
(Je staat telkens weer versteld hoeveel geld je nog kan uitgeven bovenop de 35 euro van het basismenu)


Refter, Molenmeers 2, 8000 Brugge, tel. 050 - 44 49 00, zondag en maandag gesloten

Geen opmerkingen: