8620 Nieuwpoort - 't Palingkot

Jaren geleden ben ik eens een week lang doodziek geweest van paling, die vermoedelijk opgetakeld was uit de van zware metalen vergeven modder van de Ijzer. Sindsdien heb ik geen paling meer geproefd. Tot gisteren. Op donderdag zijn al mijn favoriete restaurants aan de Kaai gesloten, zo stond ik daar, twijfelend, de meeste andere heb ik al een keer bezocht. Tot een ingeving (en een plots opduikende grote goesting naar paling) mij aan het "palingkot" deed denken, enkele tientallen meter in een zijstraat van de Kaai. Nu wordt alleen nog gekweekte paling geserveerd, sprak ik mezelf moed in.
Wees gerust, lezer, misschien ben ik immuun geworden voor zware metalen, in ieder geval is elk spoor van ellende mij bespaard gebleven. Aan het helder wit vlees te zien was de paling dagvers en smaakte in de gekozen bereiding heerlijk.
Het interieur van de zaak dat er netjes en relatief nieuw uitziet is stijl jaren vijftig en oogt eerder somber daar het achterin gelegen is zonder uitzicht naar buiten. Men heeft scheepstijl proberen na te bootsen, het is koper en kitsch alom.
Op deze doordeweekse middag in juni zijn zes tafels bezet met bij het interieur passende gepensioneerden die - een troost - allen ouder zijn dan ik.
Een omgeschoolde visser bedient in z'n eentje de zaal, maar een kokkin schiet hem op cruciale momenten te hulp. Op tijd wijn bijschenken gebeurt feilloos en met ongekunstelde elegantie, je staat toch telkens weer versteld van die West-Vlaamse efficiëntie.
We vinden een picon au vin blanc (met een scheutje Cointreau) een gepaste binnenkomer voor deze beloftevolle maaltijd en dat blijkt inderdaad zo te zijn: gul geschonken, zo hoort dat in dit no nonsense etablissement. Bovendien helpt het wonderlijk wel om mij met het interieur te verzoenen.
De twee garnaalkroketten van het voorgerecht zijn duidelijk "huisgemaakt", maar missen wat smeuïgheid.
De paling in de roomsaus (je kan kiezen uit een vijftal bereidingen) wordt opgediend in een schattig gietijzeren kommetje en is, zoals gezegd, buitengewoon vers en lekker, perfect gaar, een feest voor de mens.
Samen met de wijn, een Elzasser Pinot Gris van middelmatige kwaliteit en een koffie na betaal ik 48 euro. Niet goedkoop dus (de paling op zich kost 23,90) maar wel zijn geld waard.
(Je kan ook, mits een dag op voorhand te bestellen, paling afhalen)


't Palingkot, Havenstraat 5, 8620 Nieuwpoort, tel. 058-239202, gesloten op maandag en dinsdag

3 opmerkingen:

borreken zei

De inhoud van het artikel kan ik bevestigen :-)
Wat de garnaalkroketten betreft : die hebben we ook genomen maar dat was echt een zware tegenvaller. Niet een beetje te droog maar veeeeeeeeeeeel te droog en de korst was plat. We hadden ze eigenlijk retour naar de keuken moeten zenden. En als je de peterselie frituurt is die zoveel beter bij een kroket.
Spijtig van het voorgerecht anders was het perfect geweest :-)
Toch goed adres voor paling maar vergeet de garnaalkroketten :-)

Chantal zei

Inderdaad heel lekkere paling maar helaas piepkleine porties!

Anoniem zei

Ik ben het helemaal niet eens met wat chantal zei over piepkleine porties , ik ben hier al jaren klant en het is altijd meer dan voldoende heel lekker Nadine